Humanities lessons as a means of teaching tolerance towards children with special needs under conditions of inclusion at schools

Volume 1, Number 2, P. 53–57

[ PEDAGOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 219 KB)

Abstract:

We discuss the problem of tolerance to schoolchildren with limited health abilities, and suppose that inclusive education can provoke an unfavourable psychological climate in children’s group. It is proposed to solve the problem through systematic studying and discussing people with limited health abilities at Humanities lessons before the introduction of inclusive education in schools.

Keywords:

children with limited health abilities, tolerance, Humanities lessons, education

Authors:

Gorbunova Tatiana V., Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of Foreign Languages for Technical Specialities Department № 1, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

Titarenko Elena V., 5th year student of Teacher education direction, Irkutsk State University, Irkutsk, Russia

References:

  1. Астахов П. Павел Астахов: Проблемы детей с ограниченными возможностями здоровья должны решаться системно (от 17.04.2015) [Электронный ресурс]: Прессслужба Уполномоченного при Президенте РФ по правам ребенка Павла Астахова. URL: http://www.rfdeti.ru/news/9730-pavelastahov-problemy-detey-s-ogranichennymivozmozhnostyami-zdorovya-dolzhnyreshatsya-sistemno (20.09.2015).
  2. В Иркутской области больше детей инвалидов получают образование в 2015–2016 учебном году (от 19.05.2016) [Электронный ресурс] : Байкал инфо. URL: http://baikalinfo.ru/v-irkutskoy-oblasti-bolshe-deteyinvalidov-poluchayut-obrazovanie-v-2015-2016-uchebnom-godu (19.10.2016).
  3. Горбунова Т.В., Титаренко Е.В. Формирование толерантного отношения к детям с ОВЗ при помощи систематизированной работы школы и родителей. Актуальные проблемы современной педагогики и психологии в России и за рубежом: сб. научных трудов по итогам международной научно-практической конференции. Новосибирск, 2015. № 2. С. 148–151.
  4. Конвенция ООН о правах инвалидов, принятая Резолюцией 61/106 Генеральной Ассамблеи ООН от 13.12.2006 [Электронный ресурс]. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability.shtml (19.09.2015)
  5. Отчет министерства образования Иркутской области за 2014 год [Электронный ресурс]. URL: http://38edu.ru/documents/docmin/otchet-ministerstva-obrazovaniya-za2014-god-i-ssylka-dlya-skachivaniya/index.php (20.09.15).
  6. Приказ Минобрнауки России от 19.12.2014 № 1598 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_175495/ (20.10.2016)
  7. Федеральный закон РФ от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. URL: http: http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html (20.09.15).
  8. Федеральный закон РФ от 24.11.1995 № 181-ФЗ (ред. от 29.06.2015) «О социальной защите инвалидов в Российской Федерации».
  9. Flannery S. A School in a Garden. Harcout Inc.: USA, 2006. 15 p.
  10. Lavascio, J. Casey and Bella Face Their First Bully. Big Tent Books: USA, 2011. 30 p.
  11. Mahy M. The Three-legged Cat. Penguin Group: Auckland, 2005. 32 p.
  12. Strauss G., Brown A. The Night Shimmy. Randon House Children’s Publishers: London, 2003. 32 p.