Psychological and pedagogical features of children’s inclusive education

Volume 1, Number 1, 2016, P. 23–27

[ PSYCHOLOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 194 KB)

Abstract:

The article considers the psychological and pedagogical features of child’s inclusive education: types of integration (combined, partial, complete, temporary, permanent) of children with special needs into environment of those who do not have such needs, design of components (spatial and objective, conceptual and methogological, communicative and organizational ones) and conditions of inclusive learning environment, psychological follow-up (preventive measures, diagnostics, counselling,etc.).

Keywords:

inclusive education, forms of integration of children with special needs, components and terms of inclusive learning environment, types and functions of complex psychological support of inclusive learning objects

Author:

Tatyana A. Zhdanko, Associate Professor of Psychology Department, Irkutsk National Research Technical University (INRTU), Irkutsk, Russia

References:

  1. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон РФ от 21 декабря 2012 года № 273 — ФЗ [Электронный ресурс]. URL: http://www.zakonrf.info/zakon-ob-obrazovanii-v-rf/ (19.09.2016).
  2. Форум Inva-life.ru [Электронный ресурс]. URL: http://www.inva-life.ru/forum/43-86-1 (19.09.2016).
  3. Выготский Л.С. Психология развития как феномен культуры / под ред. М.Г. Ярошевского. М., 1996. 512 с.
  4. Горбунова А. Ю. От интеграции к инклюзии. [Электронный ресурс]. URL: http://pandia.ru/text/78/154/17481.php (24.11.2014).
  5. Писаревская, М.А. Формирование толерантного отношения к детям с ограниченными возможностями в условиях инклюзивного образования / М.А.Писаревская. Краснодар: Краснодарский ЦНТИ, 2013. 132 с.
  6. Сунцова А.С. Теории и технологии инклюзивного образования: учебное пособие. Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет», 2013. 110 с.