Development of media competence of journalism, advertising and public relations students

Volume 1, Number 1, 2016, P. 8–12

[ PHILOLOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 163 KB)

Abstract:

The authors consider media competence as one of the most important components of professional competence of bachelors of «Journalism» and «Advertising and Public Relations». The paper clarifies the terminological status of the concept “media competence”, analyzes the media competence parameters and the student audience compliance with these parameters. The authors present the methods of media competence formation in terms of educational process (dialog interaction, case studies, designing models and patterns of the information received, etc.).

Keywords:

information, competence, media competence. media education, interactive forms of education, case studies, dialog interaction, media text

Author:

Yuliya V. Vairakh, Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of Advertising and Journalism Department, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

Margarita F. Zhelnovakova, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of Advertising and Journalism Department, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

References:

  1. Кутькина О.П. Педагогические условия формирования медиакомпетентности будущих библиотечноинформационных специалистов / О.П. Кутькина. [Электронный ресурс] URL: http://www.dissercat.com/content/pedagogicheskie-usloviya-formirovaniya-mediakompetentnosti-budushchikhbibliotechno-informat#ixzz4Ll8Kgt80 (02.10.2016).
  2. Лузан Е.Н. Кейс как образовательная технология / Е.Н. Лузан. Вестник Брянского государственного университета. 2012. № 1. С. 137–140.
  3. Овчарова Г.Б. Активные формы обучения журналистике / Г.Б. Овчарова. Пятигорский государственный лингвистический университет, Университетские чтения, 2009 г. [Электронный ресурс] URL: http://www.pglu.ru/lib/publications/University_Reading/2009/I/uch_2009_I_00029.pdf (02.10.2016).
  4. Федоров А.В. Развитие медиакомпетентности и критического мышления студентов педагогического вуза / А.В. Федоров. М.: Изд-во МОО ВПП Юнеско «Информация для всех», 2007. 616 с.
  5. Федоров А.В. Медиакомпетентность личности: от терминологии к показателям. // Журнал «Телекоммуникации и информатизация образования», 2007, № 3. С. 26–54.
  6. Чичерина Н.В. Медиатекст как средство формирования медиаграмотности у студентов языковых факультетов. М., 2008. 232 с.