Identification of foreign language students’ knowledge and skills parameters in terms of competence-based approach

Volume 2, Number 3, 2017, P. 42–46

[ PEDAGOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 274 KB, downloads: 1234)

Abstract:

The article considers the concepts of «competence», «communicative competence», «competence-based approach». It emphasizes the need to pay attention not only to the subject specific competences in training process, but also personal ones. Different views of researchers on this problem are presented. The psychophysiological preconditions for the success of foreign language teaching are described. It is pointed out that the practical proficiency of the foreign language in high school allows using the knowledge acquired in the cognitive and developing aspects. The conclusion is made that identification of students’ knowledge and skills at different stages of language training should be based on these learning conditions taking into account their different degree of formation.

Keywords:

competence, communicative competence, competence-based approach, knowledge, skills, abilities, personality-oriented paradigm

Author:

Natalya Ye. Gorskaya, Candidate of Psychology, Associate Professor of Foreign Languages Department No 1 for Engineering Fields of Study, Faculty of Applied Linguistics, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

For citation:

Gorskaya N.Ye. Identification of foreign language students’ knowledge and skills parameters in terms of competence-based approach. Social Competence. 2017, vol. 2, no.3, pp. 42–46. (In Russian)

References:

  1. Горская Н.Е. Особенности и становление личностно-профессионального самосознания и мотивационной сферы студентов негосударственного вуза в процессе обучения: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Иркутск, 2004. 162 с.
  2. Винокуров М.А. Макаренко Е.А. Развитие социальных компетенций как конкурентного преимущества выпускника вуза // Известия ИГЭА. 2011. № 5.
  3. Тарева Е.Г., Казанцева Е.М. Деятельностнокомпетентностный подход к созданию учебных пособий для подготовки бакалавров // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2011. № 2 (8). С. 65–77.
  4. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретикометодологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 4. С. 20–27.
  5. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58–65.
  6. Бершадский М.Е. Консультации: целеполагание и компетентностный подход в учебном процессе // Педагогические технологии. 2009. № 4. С. 89–94.
  7. Хомский Н. Синтаксические структуры // Новое в лингвистике. Вып. 1. М., 1962. С. 412–527.
  8. Колмакова О.А., Лазицкая Е.Д. Enter a New World: учеб. пособие. Иркутск: Изд-во ИРНИТУ. 2017. 216 с.
  9. Озерникова Т.Г. Конкурентоспособность работника: понятия, исследования, управление / Т.Г. Озерникова, Н.Н. Даниленко, С.В. Кравцевич. Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2007. 256 с.
  10. Gorskaya N., Glyzina V. Middle-East Journal of Scientific Research 13 (Socio-Economic Sciences and Humanities): 34-37, 2013 ISSN 1990-9233 © IDOSI Publications, 2013 DOI: 10.5829/idosi.mejsr. 2013.13.sesh.1407 Level of Subjective Control (LSC) in the Area of Interpersonal Relations as One of the Fundamental Needs of the Individual.