Functional-semantic typology of scientific texts

Volume 2, Number 3, 2017, P. 7–11

[ PHILOLOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 247 KB, downloads: 814)

Abstract:

The article is devoted to the problem of classification of functional-semantic types of scientific speech. The concepts «scientific style» and «functional-semantic typology» are considered. The article presents different points of view of scientists on this problem. It points out the need to have knowledge and skills to compose and analyze scientific and technical texts from the point of view of their belonging to a certain type. The features of the scientific style are uncovered. It is emphasized that despite a large number of studies in this field, the problem of developing a functional-semantic model that reflects all the nuances of scientific thought remains unresolved. It is proposed to include a communicative-cognitive analysis of scientific texts for a more adequate classification of functional-semantic types.

Keywords:

scientific text, functional-semantic typology, communicative-cognitive analysis, scientific thinking, speech-thinking unity

Authors:

Natalya Ye. Gorskaya, Candidate of Psychology, Associate Professor of Foreign Languages Department No 1 for Engineering Fields of Study, Faculty of Applied Linguistics, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

Elena An. Pribyleva, a student of Architecture & Construction Institute, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

For citation:

Gorskaya N.Ye., Pribyleva E.An. Functional-semantic typology of scientific texts // Social Competence. 2017, vol. 2, no.3, pp. 7–11. (In Russian)

References:

  1. Шварц Е.Ф. Семантическая организация текста: креативный и перцептивный подходы // Текст в языке и речевой деятельности. М., 1987. С. 236–247.
  2. Горская Н.Е., Глызина В.Е. Некоторые особенности словообразования английской терминологической лексики // Вестник Иркутского государственного технического университета. Иркутск, 2015. № 9 (104). С. 247–251.
  3. Кыркунова Л.Г. Официально-деловые тексты в аспекте функционально-смысловых типов передачи: автореф. дис… канд. филол. наук: 10.02.01. Пермь, 2007. 19 с.
  4. Нечаева О.А. Функционально-смысловые типы речи. Улан-Удэ: Бурятское книжное издательство, 1974. 261 с.
  5. Колшанский Г.В. Текст как единица коммуникации. В кн.: Проблемы общего и германского языкознания. М., 1978, С. 26–37.
  6. Колшанский Г.В. Коммуникативная функция и структура языка. М.: Наука, 1984. 175 с.
  7. Колшанский Г.В. Контекстная семантика. М.: Наука, 1980. 149 с.
  8. Одинцов В.В. Стилистика текста. М.: Наука, 1980. 261 с.
  9. Т. А. ван Дейк. Язык. Познание. Коммуникация: пер. с англ. / сост. В.В. Петрова под ред. В.И. Герасимова. М.: Прогресс, 1989. С. 294–300.
  10. Ермолаев В.А., Шахнарович А.М. Понимание текстов детьми // Материалы V Всесоюзного симпозиума по психолингвистике. М.: Наука, 1975. С.156.
  11. Шахнарович А.М., Габ М.А. Прагматика текста: психолингвистический подход // Текст в коммуникации. М., 1991. С. 68–81.