Revisiting the influence of teaching employees’ professionally important qualities on the styles of interpersonal interaction between participants in educational relationships

Volume 2, Number 2, 2017, P. 44–49

[ PSYCHOLOGICAL SCIENCES ]

Article (file: pdf, size: 148 KB)

Abstract:

The article provides the scientific approaches to the study of professionally important qualities of teaching employees and draws attention to their influence on the styles of interpersonal interaction between participants in educational relations. The results of the study reveal an interrelation between professionally important qualities of teaching employees and styles of interpersonal interaction.

Keywords:

professionally important qualities, interpersonal interaction, teaching employees, educational relations

Authors:

Danielyan Ani Volodyaevna, a student of Psychology Department, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

Varykhanova Klara Victorovna, Candidate of Biological Sciences, Associate Professor of Psychology Department, Irkutsk National Research Technical University, Irkutsk, Russia

References:

  1. Шадриков В.Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. М.: Наука. 1982. 186 с.
  2. Карпов А.В. Понятие профессионально важных качеств деятельности // Психология труда. М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. 352 с.
  3. Маркова А.К. Психология труда учителя: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1993. 192 с.
  4. Загвязинский В.И., Емельянова И.Н. Общая педагогика. Учебное пособие для вузов. Высш. шк. 2008. 391 с.
  5. Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении. М.: Просвещение, 1987. 190 с.
  6. Духновский С.В. Субъективная оценка межличностных отношений. Психологический практикум. СПб.: Изд-во «Речь», 2009. 141 с.
  7. Гиппенрейтер Ю.Б. Общение с ребенком. М.: Изд-во АСТ, 2008. 297 с.
  8. Ильин Е.П. Психология общения и межличностных отношений. М.: Изд-во: Питер, 2009. 576 с.
  9. Шелепова Е.С. К проблеме профессионально важных качеств субъекта трудовой деятельности. М.: Тверь: ТГУ, 2007. 89 с.